Viktig melding!

Til eiere av private avløpsanlegg - info om planlagt registrering og tilsyn

Ringebu kommune vil fremover intensivere arbeider med registrering og tilsyn av private avløpsanlegg. Det er EU’s vanndirektiv som er drivende for registrering av avløpsanlegg. Alle norske kommuner skal kartlegge og følge opp utslipp fra avløpsanlegg som de er myndighet for. Målsettingen skal være at alle anlegg i den enkelte kommune oppfyller forurensningsforskriftens rensekrav slik at miljømålene etter vannforskriften (Forskrift om rammer for vannforvaltningen) kan nås innen 2027 og senest innen 2033.

Hva omfatter kartleggingen?

Under kartleggingen ser vi på teknisk tilstand til avløpsanlegget, hvilken forfatning anleggskomponentene er i. I tillegg sjekker kommunen om det foreligger utslippstillatelse for eiendommen og eventuelt annen dokumentasjon som angår avløpsanlegget. Det kalles et administrativt tilsyn.

Mange anlegg ble etablert under Mjøsaksjonen på 80-tallet, og mange anlegg overholder ikke dagens rensekrav lengre, eller er i dårlig forfatning generelt.

Hva skjer etter kartleggingen?

Etter kartleggingsarbeid i sommersesongen blir det administrativt arbeid i vintersesongen: bearbeiding av registreringsresultatene. Anleggseiere får beskjed om eventuelle feil og mangel på anlegget i en statusrapport kommunen sender ut, og pålegg om utbedring av anlegget i de tilfeller dette er aktuelt.

Hva betyr det: «Pålegg om utbedring»?

Når du får pålegg om utbedring, skal du utbedre feil på anlegget ditt innen en gitt frist. Utbedringen kan være en enkel sak, men kan være så omfattende som å etablere et nytt avløpsanlegg, eller koble seg til offentlig avløpsledning.

Hva betyr det for meg som anleggseier?

Som anleggseier er du ansvarlig for drift av avløpsanlegget ditt. Det er lokal forskrift om utslipp av utslippsvann fra mindre avløpsanlegg for bolig- og fritidsbebyggelse §12, «Krav til drift», som nærmere beskriver krav. Forskriften beskriver blant annet at feil eller mangel på anlegg skal utbedres raskest mulig av anleggseieren.

I sommersesongen i 2023 vil Ringebu kommune ha fokus på helårsboliger som er i bruk og ikke står registrert med avløpsløsning.

Ved spørsmål, eller behov om ytterlige informasjon, ta kontakt med saksbehandleren Marcel van der Velpen på tlf: 97 98 68 92 / mvv@ringebu.kommune.no.