Viktig melding!

Stort engasjement i skolestruktursaken

I forbindelse med kommunens pågående arbeid med vurdering av fremtidig skolestruktur i Ringebu, har det kommet inn godt over 800 tilbakemeldinger fra innbyggerne etter at sms ble utsendt til alle innbyggere over 18 år. På Tromsvang møtte i overkant av 100 personer frem på innbyggermøte den 13.juni, hvor de ble orientert om saken og fikk stilt sine spørsmål. Tilbakemeldingene fra dette, i tillegg til brukermedvirkning fra elevråd, ungdomsråd, FAU i barnehager og skoler, personalene i skolene, kultur, bibliotek, læringssenteret og andre tidligere i prosessen, viser at det er et stort engasjement for saken. Og det er bra!

Alle har et forhold til skole. Erfaringer fra egen skolegang, det man har hørt om andres skolegang og så videre påvirker oss følelsesmessig, og slike følelser skal respekteres og anerkjennes. Også følelser og meninger om nærmiljøet og «grenda vår» skal tas på alvor.

Administrasjonen i Ringebu fikk i oppdrag av kommunestyret å skaffe et kunnskapsgrunnlag for en beslutning om en fremtidig og bærekraftig skolestruktur for kommunen, som gir et godt og fremtidsrettet tilbud til kommunens elever og som legger til rette for effektiv ressursutnyttelse. (K-sak 092/21). Det oppdraget er nå i ferd med å bli sluttført, og «skolestruktursaken» kommer opp til politisk behandling til høsten.

Vi vil takke for alle gode innspill i saken, og oppfordrer alle innbyggere i Ringebu til å respektere den beslutningen politikerne kommer til, uansett hva det blir. Husk at vi alle er eksempler til etterfølgelse for våre barn, både på sosiale medier og i den virkelige verden!