Viktig melding!

Stenging av matrikkel, kartajourhold og tinglysing før nyttår på grunn av regionreform.

Regionreform påvirker kart, matrikkel og tinglysing.

Fra 1. januar 2024 skjer det endringer i kommune- og fylkesinndelingen. Matrikkel og SFKB/ajourhold av kart må stenges ned i en periode for å forberede endringene. Grunnboka/tinglysing må også stenges en liten periode.Det har virkninger for hele landet inkludert kommuner som ikke er berørt av endringer i inndeling av fylker eller kommuner.Ringebu er ikke berørt av endringer i inndeling av fylker eller kommuner, men stengningene gjelder også for Ringebu.

Matrikkel og kart:
Ajourhold av kart for bygninger, tiltak og veger, og matrikkelføring av eiendommer, adresser og bygninger stenger fra 15. desember etter arbeidstid fram til 2. januar 2024.Grunnboka stenger 29. desember klokken 20.00.For å redusere risikoen, råder Kartverket kommunene om  i størst mulig grad å matrikkelføre/ferdigbehandle alle saker som skal sendes til tinglysing innen 1. desember.Det gjelder nye eiendommer, feste og seksjoner/reseksjoneringer, sammenslåinger mm.Dette for å unngå at det skal oppstå avvik mellom matrikkel og grunnbok som kan være vanskelige å rette etterpå.

Konsesjonsfrihet og tinglysing:
Fram til arbeidsdagens slutt 15. desember kan kommunen føre konsesjonsfrihet i matrikkelen som normalt.I tidsrommet 15. desember til 29. desember må vi behandle konsesjonsfrihet på gamle måten med underskrift, stempel og retur av egenerklæring om konsesjonsfrihet i posten til den som har sendt det til kommunen.Den som skal tinglyse eierskifte i denne perioden må legge ved egenerklæring om konsesjonsfrihet signert av kommunen sammen med skjøte når det sendes i posten til tinglysing. Dokumentene som sendes til tinglysing må være i original.Det må regnes med postgang og ekstra tidsbruk i perioden 15. desember til 29. desember.Kommunen anbefaler derfor å sende mest mulig av egenerklæringer om konsesjonsfrihet til kommunen før 15. desember.

Hvis konsesjon eller konsesjonsfrihet er ført i matrikkelen før arbeidsdagens slutt 15. desember eller det gjelder eiendom som ikke krever behandling av konsesjonsfrihet kan skjøter sendes inn digitalt til tinglysing også i perioden 15. desember fram til 1.januar.