Viktig melding!

Skolebruksanalyse og medvirkning i arbeidet med analysen

I løpet av høsten og vinteren skal det gjennomføres en skolebruksanalyse som skal danne kunnskapsgrunnlag for framtidig organisering av grunnskoletilbudet i Ringebu kommune.
Det er engasjert et eksternt faglig kompetansemiljø med bygningskompetanse og skolefaglig kompetanse til å gjennomføre analysen i tett samarbeid med en kommunal prosjektgruppe ledet av kommunalsjef Gro Li Sletvold.

Det er lagt opp til en omfattende medvirkningsprosess for å få en best mulig analyse bygd på både lokalkunnskap og fagekspertise. Det vil derfor bli gjennomført møter der alle som ønsker skal få komme med sitt bidrag. Blant annet skal det arrangeres et åpent folkemøte på Ringebu ungdomsskole mandag 19.september kl 18.00-20.00. Det vil komme nærmere informasjon om dette møtet på kommunens hjemmeside. Samlet oversikt over medvirkningsprosessen kan leses nederst i artikkelen.

Grunnlaget for skolebruksanalysen er kommunestyrets bestilling 14.12.2021.

Kommunestyret vedtak KOM 092/21:

1. Det skal utarbeides en skolebruksanalyse som skal belyse

1. dagens skolestruktur med oversikt over bygningsmasse, elevtall og elevprognose

2. pedagogiske forutsetninger for en god skole, blant annet skolens rolle i lokalsamfunnet, pedagogisk funksjonelle skoleanlegg, læringsmiljø og fagmiljø

3. arealnorm og teknisk standard for skoleanlegg

4. hensiktsmessig skolestruktur/kapasitet.

2. Berørte parter skal sikres medvirkning i arbeidet med analysen.

3. Skolebruksanalysen legges fram for kommunestyret i egen sak innen utgangen av 1. kvartal 2023.

4. Nabokommunene Øyer og Sør-Fron orienteres om at arbeidet med skolebruksanalyse settes i gang, og forespørres om det er tema eller problemstillinger på tvers av kommunegrensene som bør vurderes i skolebruksanalysen.

5. Både levekårsutvalget og formannskapet holdes orientert om framdriften i arbeidet med analysen. Vesentlige spørsmål eller premisser for analysen forelegges formannskapet for avklaring.

Formannskapet har konkretisert kommunestyrets bestilling. FOR-057/22 Vedtak:

1. For å få en analyse som best belyser hensiktsmessig skolestruktur/kapasitet legges sju ulike muligheter til grunn i  skolebruksanalysen:
             - dagens løsning (to barneskoler og en ungdomsskole)
             - to skoler (barneskole i Fåvang og ungdomsskole som nå)
             - to skoler (barneskole i Vålebru og ungdomsskole som nå)
             - to skoler (1-7 på Fåvang og 1-10 i Vålebru)
             - en skole (1-10 i Vålebru)
             - en skole (1-10 på Fåvang)
             - to skoler (1-10 på Fåvang og 1-10 i Vålebru)
  2. Skolen er en del av nærmiljøet, og alle som bor der er i større og mindre grad berørte parter. Ledere og andre ansatte i skolene, ansattes organisasjoner, FAU, elevråd, samarbeidsutvalg/ skolemiljøutvalg, foreldreutvalg i barnehagene, skolehelsetjeneste, kulturskole og ungdomsrådet representerer de som er tettest på skolen. Men også andre innbyggere og organisasjoner som kan ha interesse i saken, eller kan bli påvirket av eventuelle framtidige endringer, bør bli invitert inn i medvirkningsprosessen.

Plan for medvirkning:
08. september:

• Elevworkshop for elevrådene og ungdomsrådet
  • Møte med teknisk drift, renhold og miljørettet helsevern i barnehager og skoler
  • Møte med representanter for næringslivet og næringsforeningene
  • Møte med ansatte i skolene
  • Møte med temaet "Skolen som nærmiljøsenter" kl 19.00-20.30 - Storsalen Ringebu ungdomsskole. Representanter for lag, foreninger, FAU, SU, frivilligheten, kulturskole, bibliotek og medlemmer i ungdomsrådet, rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne og eldrerådet er invitert.

09. september:

• Møte med kommunens arealplanleggere
  • Møte med ansatte i SFO
  • Møte med helse- og elevtjenestene (skolehelsetjenesten, barnevern, PPT, rus/psykiatri og MOT-coacher)
  • Møte med temaet "Sikkerhet og beredskap". Politi, brannvesen, helsevesen og barnevern er invitert.

19. september

• FOLKEMØTE på RINGEBU UNGDOMSSKOLE kl 18.00-20.00 Nærmere invitasjon kommer på kommunens hjemmeside.

20. september

• Møte med representanter for de som arbeider med IKT/digitalisering i skole og skolebygg