Viktig melding!

Offisiell åpning av sommerutstillingen i Ringebu Prestegard

Årets sommerutstilling åpner lørdag 2. juni kl. 14.00.

Velkommen til offisiell åpning ved Anne Kristine Thorsby.

Årets utstillere er:
Torbjørn Kvasbø ( keramikk), Rune Amrud (skulptur), Frank Bronner (maleri og litografi, Lars Elling (maleri og litografi), Anne Kristine Thorsby (litografi og maleri), Stig Andresen (litografi), Gro Mukta Holter (litografi), Alf Christian Hvaring (litografi), Anne Kristin Hagesæther (litografi), Anne Nilseng (maleri), Ole Petter Almås (tegning), Kari Mølstad (glasskunst), Terje Anders Granås (smedarbeid), Barnehagene i Ringebu (temaet er: «Sjølsagt ska ælle væra med»),lokale kunsthåndverkere og den permanente Stavkirkeutstillingen

Åpent alle dager 3.juni - 2. september kl. 10-17.

Vi gleder oss til å se Ringebubarnehagenes sommerutstilling med tema "Sjølsagt skal ælle verra me!"

De siste 12 årene har barnehagene i Ringebu hatt egen utstilling på sommerutstillingene i Ringebu prestegard. I løpet av de 12 årene har barna bidratt med gode filosofiske samtaler, undringer, fantasi og skaperglede. For arbeidet med utstillingene har Ringebubarnehagene mottatt den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur to ganger, i 2011 og 2015.

Torbjørn Kvasbø har sin andre utstilling i fjøset i driftsbygningen.
Utstillingen med Torbjørn Kvasbø viser en installasjon basert på en av hans mest kjente skuplturelementer, en "vaseklase" montert hengende fra taket i Fjøset. Skulpturen er satt sammen av en mengde avstøpninger av vaser fra tidligere Porsgrund Porselænsfabrik, og er et verk som går i dialog med både norsk industrihistorie knyttet til design og leire, og vår kanskje eldste kulturelle bruksgjenstand, krukke- og vaseformen.

Torbjørn Kvasbøs internasjonale anerkjennelse som keramiker ble behørig markert da han nylig vant Grand Prize under Gyeonngi International Ceramic Biennale i Sør-Korea i 2017. Biennalen går for å være den mest prestisjefylte innen internasjonal kunstkeramikk, og vier i 2019 en soloutstilling til Kvasbøs produksjon. I september 2018 deltar Kvasbø i en annen stor utstilling på Sevres museum, Paris, med rundt 40 skulpturer. Vaseklase-skulpturen som stilles ut i Fjøset i Ringebu Prestegard vil utgjøre ett av hovedverkene i Sevres-utstillingen.