Viktig melding!

Merkedag for Randklevsvegen

I løpet av fjerde kvartal 2025 står en ny jernbanekulvert klar i Randklevsvegen.

Ringebu kommune skal erstatte dagens konstruksjon med en ny, oppgradert og tryggere kulvert. Etter en tilbudskonkurranse ble det E Rolstad AS som vant oppdraget med å utføre arbeidet.

Egil Rolstad (t.v.) fra E Rolstad AS og tjenesteleder for VVAR i Ringebu kommune, Pål Østen Solberg med signert kontrakt i hånden. Illustrasjon av den nye kulverten ser vi i bakgrunnen.

- Det har blitt nedlagt en stor jobb politisk for å komme hit, både her i Ringebu kommune og i fylkeskommunen. Onsdag 19. mars vil jeg si er en merkedag for prosjektet i Randklevsvegen, forklarer Pål Østen Solberg, som er tjenesteleder for VVAR (vei, vann, avløp og renovasjon) i Ringebu kommune. Denne dagen var det nemlig kontraktsmøte og kontraktsignering mellom kommunen som byggherre og E Rolstad som entreprenør, på rådhuset. Nå står bare en intensiv detaljeringsfase igjen, før arbeidet kan ta til.

Kontraktssummen er på 30,033 millioner kroner eks mva.

Tryggere vei

En utskifting er et nødvendig tiltak for å sikre funksjonaliteten og sikkerheten til veg- og baneinfrastrukturen i Ringebu kommune. Den nåværende kulverten er i dårlig forfatning og oppfyller ikke dagens krav til bredde og fri høyde. Trafikksikkerheten for de myke trafikantene er kritisk gjennom kulverten. Med vedtak om utbygging av ny barne- og ungdomsskole på sørsiden av kulverten, vil antall skolebarn som krysser kulverten til fots eller på sykkel øke i fremtiden.

- Å gjøre veien sikrere og tryggere for myke trafikanter er en av hovedgrunnene for å gjennomføre arbeidet. Det er dårlig sikkerhet der som det er nå, legger Solberg til. Bedre sikkerhet oppnås allerede i trinn 1 av byggeprosjektet. Det er dette trinnet som E Rolstad har vunnet tilbudet på, og som vil bli avsluttet i fjerde kvartal 2025. Et kommende trinn 2 vil også sikre tilstrekkelig frihøyde for høye kjøretøy i henhold til forskriftskrav.

Togstans

Det er berammet togstans på 96 timer fra 13. – 17. september 2025. Fjerning av eksisterende kulvert og etablering av ny kulvert inklusive all nødvendig infrastruktur skal utføres i denne perioden. Etter dette gjenstår det noe veiarbeid før prosjektet er ferdig.

- Vi fikk i en tidligere fase informasjon av BaneNor om at det var mulighet for togstans i 2025, og så fikk vi disse 96 timene mellom 13. og 17. september for å gjennomføre kulvertbyttet. 17. september skal togene kunne gå igjen, så da må ny kulvert med all infrastruktur være på plass, forteller Solberg.

Foran f.v.: Bjørn Atle Brun og Egil Rolstad fra E Rolstad AS. I midten: Pål Østen Solberg.