Viktig melding!

Måling av høyder på sanddyner i 2023

Det er målt høyde på 2 sanddyner i Lågen i 2023. Sanddyne sør for Elstad camping (PDF, 4 MB) som er målt siden 2015 og sanddyne nord for Fåvang (PDF, 6 MB). Målingene i 2023 er gjennomført som skanninger med Trimble SX10 på begge sanddynene. SX10 er georeferert med frioppstillinger mot 2-3 GNSS målte punkt.
På grunn av sein issmelting og vannstand ca 30-40 cm høyere enn i 2021 og 2022 er det målt på mindre områder enn disse årene.

Sanddyne sør for Elstad (PDF, 4 MB) har vært målt siden 2015. De siste årene har endringene i hovedsak vært transport av sand internt på sanddynen, forlenging av sanddynen sørover og transport av sand ut av sanddynen i sør.
Det er derfor gjort en sammenligning av høyder på sanddynen i 2015 og 2023 for å se totale endringer i løpet av disse årene og at en avgjørelse på om det er meningsfylt å fortsette måling av høyder på denne sanddynen. Vedlagte kart viser endringer i høyde over havet på sanddynen i centimeter mellom 2015 og 2023. Minus betyr at sanddynen er lavere og pluss at den er høyere.
Som kartet viser er store deler av sanddynen mellom 30 og 110 cm lavere enn i 2015.
Det konkluderes med at sanddynen vokser i høyde etter store flommer som i 2011 og 2013 og at den krymper i høyde mellom storflommene.
I årene etter storflommer kan den vokse i utstrekning etterhvert som elva frakter sanden sørover, så det ser ut som den vokser, men høyden blir gradvis lavere.
Det konkluderes med at det er uinteressant å fortsette med måling og at 2023 er siste året det blir gjennomført måling på denne sanddynen.

Sanddyne nord for Fåvang (PDF, 6 MB) har vært målt siden 2021.
Målingene i 2023 er også her påvirket av sen issmelting og høy vannstand sammenlignet med 2021 og 2022.
For hele den delen av sanddynen som lot seg måle i 2023 har sanddynen vokst i forhold til 2022 med unntak av noen få punkt der endringen er null eller at sandynen er noen få cm lavere.
De største endringene er langs en stripe som kanskje er menneskeskapt og inn mot E6. Se vedlagte kart som viser pluss og minus endringer i centimeter for høyde over havet for sanddynen.
Konklusjonen er at denne sanddynen vokser såpass mye at kommunen fortsetter med måling i noen år til for å se hvordan den utvikler seg videre.