Viktig melding!

Kommunestyret i Ringebu - praktiserer sin egen visjon og verdier!

1.jpgVisjonen for Ringebu er: Der det er lov å lykkes og verdiene er raus, solid og spenstig. 31.10.2017 vedtok et enstemmig kommunstyre å la lokalsamfunnet prøve ut "Makerspace Ringebu" i to år for å finne ut hvilken merverdi det kan gi Ringebu. De praktiserer visjon og verdier i virkeligheten og ønsker å finne ut hva er viktig for deg gjennom å prøve ut makerspacekonseptet.

En frivilliggruppe vil så snart det er mulig legge til rette for at interesserte skal begynne å bruke lokalene og at dette blir annonsert på facebook. Hvis noen lurer på om dette kan være noe for de så ta kontakt med en i frivilliggruppa som så langt består av: Aurora van der Velpen, Bente Indergård, Kristin Teigen Frode Martinsen, Marcel van der Velpen og Britt Åse Høyesveen.

«Et makerspace er et sted der vanlige folk kommer og lager uvanlige ting»

1. Bakgrunn for idèen:

• Observasjoner og erfaringsutveksling på studietur til Lund, Malmø, København og Roskilde.
  • Troen på at det er behov for en ny type lett tilgjengelig, forebyggende og inkluderende sosial møteplass i lokalsamfunnet der folk kan møtes på uformell basis og drive med kreativt arbeid eller aktivitet av ulikt slag.
  • Biblioteket flytter ut av eksisterende lokaler i løpet av september 2017.
    Hvordan kan dette lokalet fylles med meningsfylt liv og aktivitet på en ny måte som gagner fellesskapet best mulig?

2. Makerspace vil kunne bli en møteplass og en arena som:

• Stimulerer den kreative og praktiske skaperevnen gjennom eksperimentering, læring og mestring.
  • Fremmer interessen for entreprenørskap og praktiske fagområder.
  • Kobler folk og får folk til å treffes på en uformell, ufarlig og til dels spontan måte på tvers av alder (fra ungdom til pensjonister), bakgrunn, nasjonalitet og interesse.
  • Virker forebyggende og inkluderende; Et tilbud utenom skole, jobb og mer organiserte fritidstilbud.

3. Hvem  er makerspace for:

Erfaringene fra Danmark og Sverige er at slike muligheter som et makerspace er, tas i bruk av folk i alle aldre med helt andre interesser og områder enn det vi dekker gjennom lag og foreninger i Ringebu i dag.

I makerspace som innovasjonsstudentene har besøkt er det ofte ikke noe fast tidspunkt for de enkelte aktivitetene, men et åpent hus der de de kan holde på med sine interesser og hobbyer sammen med andre de tilfeldigvis treffer eller har gjort avtale med. Det er viktig at et slikt lokale ligger i sentrum eller forholdsvis sentrumsnært slik at samhandling med andre blir naturlig. Det skal vises at dette er et lokale de kan gå til og bruke. På denne måten blir aktiviteten til og drevet av de som har interessene.

«Norway makerspace" skriver:Veien fra idé til produkt til bedrift har aldri før vært kortere. Derfor omtales bevegelsen – «the maker movement» – som en ny industriell revolusjon. Ny teknologi er i ferd med å gjøre produktutvikling, markedsføring og produksjon billigere, raskere og mer tilgjengelig for flere. Teknologi som før var forbeholdt større bedrifter, blir tilgjengelig for amatører. Digitale fabrikasjonsverktøy som f.eks. 3d-printere og laserkuttere, gjør det enklere å skape prototyper samtidig som folkefinansieringstjenester som Kickstarter og Indiegogo bidrar til å finansiere småbedrifter med milliardbeløp.

På makerspacene rundt omkring i Norge vokser det frem startups som tar ibruk den nye teknologien og delingskulturen i utviklingen av nye produkter.»

4. Hvilke type aktiviteter kan huset eksempelvis romme?

·         Digitale ferdigheter: Bygging, koding og programmering av f.eks. robotarm, nettsider og app-er, systemutvikling, grafisk design og dataspill.

·         Reparasjon av gjenstander eller deler med epoxy, polyester, glassfiber og karbonfibermaterialer.

·         Småsnekring ute eks. snekring og maling av olabiler, fuglekasser og lignende.

·         Modellbygging av tog, fly, båt for deretter å få instrumenter til å fungere.

·         Film, foto og lyd: Eksperimentering, kurs, utstillinger, minikonserter m.m.

·         Kunst og håndverksrelaterte aktiviteter som for eksempel maling, scrap-booking, tegning, graffiti, sying, strikking, klesdesign, keramikk, lysstøping og produksjon ut av gjenbruksmaterialer(eks. vesker av bilslanger).

·         3D tegning (teknisk tegning)

·         3D printing til hobbyformål, eller for produksjon av prototyper (innovasjon og entreprenørskap

·         Elektronikk; reparasjon av elektronisk utstyr som er kastet på eks. Euronics f.eks. PC-er, TV, radio og videoutstyr og programmerbar logisk styringssystemer (PLS)

·         Produksjon av BEAMbots (Biology, Electronics, Aestetics and Mechanics), og andre ting med hjelp av transistorer, kondensatorer, IC, dioder m.m.

5. Aktuelle samarbeidsparter:

• Ungdomsskolen
  • Ungt Entreprenørskap
  • Frivillighetssentralen
  • NAV / «Ringebumodellen»
  • Ringebu læringssenter
  • Oppfølgingsenheten Frisk
  • Ringebu Folkehøyskole – street art
  • Nye hobbygrupperinger

6. Inspirasjonskilder til makerspace:

«Regjeringen vil prioritere tiltak som fremmer verdiskaping og økt produktivitet. Offentlige reguleringer må være hensiktsmessige, samtidig som de i stor grad bør være felles for alle aktører. Med det forbeholdet kan jeg forsikre dere om at denne regjeringen ønsker ny teknologi hjertelig velkommen». Dette sa Siv Jensen i sitt innlegg på IKT-Norges konferanse om den fjerde industrielle revolusjon 12. april 2016.