Viktig melding!

Klimasats-tilskudd til innkjøp av elsykler

Ringebu kommune får 150.000 fra Miljødirektoratet til innkjøp av 6 elsykler som skal lånes ut til både egne innbyggere og tilreisende. Dette blir spennende.

Kommunen skriver i sin søknad mellom annet at det søkes om støtte til tre elsykler i Fåvang og tre Ringebu. Med bratte dalsider, men samtidig tette (lands-) bykjerner, tilsier mye at å stimulere til økt bruk av elsykler vil være et svært så relevant tiltak. I nærliggende fjellområdene er det over 4.000 hytter, og store boligområder ligger også svært sentrumsnært, men også her med betydelig høydeforskjell. Kommunen ønsker å la både innbyggerne, egne ansatte, hyttefolk og tilreisende få prøve ut elsykler i kupert terreng. Få km utenfor de to sentrum har vi bla Ringebu stavkirke og Kvitfjell alpinanlegg, begge med betydelige besøkstall. Ved å kunne låne ut sykler til turister kan flere både få testet slike sykler, få mosjon og samtidig redusere utslipp av CO2.

Miljødirektoratet skriver bla; "Elsykler øker rekkevidden til sykkelen, og gir dermed økt sannsynlighet for at sykling kan erstatte bil. Utvalget og omsetningen av elsykler er generelt økende, men kostnaden er fortsatt betydelig høyere enn for vanlige sykler. Det er også begrenset med erfaringer fra praktisk bruk av elsykkel over tid. Dette kan utgjøre en barriere for at flere tar i bruk elsykler. At flere får prøvekjøre elsykkel kan bidra til økt bruk.

Prosjektet fremstår som positivt for å legge til rette for at flere kan teste elsykkel."

Kommunen søkte også om tilskudd til etablering av sykkelhoteller/bokser for oppbevaring av sykler, men fikk avslag på dette da tiltaket ikke var koblet opp mot bilrestriktive tiltak/områder.