Viktig melding!

Innmålte stikkrenner og kart over bekker

Vi har i 2022 gjennomført innmåling av stikkrenner for en god del kommunale og private veger ved hjelp av sommervikar.
Sommervikaren har i sommer målt inn 1061 stikkrenner.
Det totale antallet innmålte stikkrenner i Ringebu er 2805.
Bruksområde for dataene er drift av veger, å ha oversikt over kritiske punkt ved flom og skred hendelser, kvalitetsheving av kartbasen over elver og bekker (FKB-vann), og som en del av grunnlaget for beregning av dreneringslinjer som viser hvor vannet renner både ved normaltilstand og under flom.

Alle stikkrenner som er målt inn er lagt inn i NVDB Nasjonal Vegdatabank
Stikkrenner med egenskaper er fritt tilgjengelige i:
Vegkart
Private vegeiere har også full tilgang til dataene gjennom vegkart, og oppfordres til å bruke dataene til drift av sine veger og stikkrenner.
Hvis en søker på Ringebu først og Stikkrenne/kulvert etterpå i søkefeltet oppe til høyre vil en få opp stikkrenner i Ringebu og kunne zoome inn på disse og se på egenskaper.
For innmålte stikkrenner er det målt innløp og utløp, så de ligger som grønne linjer i kartet.
Noen gamle registreringer med bare ett punkt med omtrentlig plassering ligger også i kartet, det gjelder langs veger driftet av stat eller fylke.

Generelt om gjennomført innmåling av stikkrenner
Veger i bratt terreng og rett nedenfor og ovenfor bratt terreng er prioritert med tanke på forebygging av flom og skred.
Bakgrunnen for innmålingen av stikkrenner er flom og skred hendelser i 2013 der stikkrenner ofte var kritiske punkter.
Vi hadde som første kommune i landet et prosjekt i 2015 og 2016 med innmåling av stikkrenner.
Mange kommuner rundt i landet har gjennomført innmåling av stikkrenner etter oss.
Etter 2016 har det vært såpass stor aktivitet på eiendomsmåling at vi ikke har hatt tid til å videreføre prosjektet før i år.
I 2015 og 2016 ble det også målt inn en del stikkrenner langs fylkesveger i bratte områder, mot at Statens Vegvesen gjorde kontroll og import av data i NVDB.
For stikkrenner målt i 2022 har vi lagret data direkte i NVDB ved hjelp av applikasjonen sinus.infra på nettbrett kobla til Spectra SP60 GNSS(GPS).
Det er fortsatt en del veger uten innmålte stikkrenner.
Det gjelder særlig i områder der det har vært få eller ingen store konsekvenser av flom og skred.
Stikkrenner i NVDB er et datasett som er krevende å holde ajour.
Egenskaper som for eksempel masse innløp kan ha endret seg siden registreringsdato.
Stikkrennen kan være rensket eller ha blitt tett med ny masse.
Totalt sett anser vi godt nok bestemt plassering, materiale og dimensjon som viktigst.

Kart over bekker/elver
Bekker og elver ligger i datasettet FKB-vann som blant annet vises i kommunekart.
Vi har i samarbeid med Kartverket kvalitetshevet FKB-vann for bekker ved hjelp av høydemodell, beregnede dreneringslinjer, alle tilgjengelige årganger av ortofoto, innmålte stikkrenner, innmålte overflatevannsledninger og lokalkunnskap.
Ringebu kommune var blant de første kommunene i Innlandet fylke som gjorde denne kvalitetshevingen av FKB-vann.
Det var etter modell av pilotprosjekt gjort av Melhus kommune og Kartverket.
Årets innmålinger av stikkrenner vil også bli brukt til å forbedre bekker i FKB-vann.
Bekker har tradisjonelt vært vanskelige å se i flybilder, særlig i tett skog, og har vært konstruert med feil og mangler.
Dagens høydedata er fra LiDAR/laser data fra fly som trenger gjennom vegetasjon og ned til bakken, så det gir mye bedre høydedata enn tidligere konstruerte høydekoter.
Det gir et mye bedre grunnlag for å konstruere bekkefar og beregne dreneringslinjer under tett vegetasjon.
Bekker lagt i rør under bebyggelse er målt inn tidligere som overflatevannsledninger.
Lukka bekkeløp under dyrka mark mangler i stor grad i kartet.
Vi har gjennomført innmåling av lukka bekkeløp under dyrka mark for 2 test områder.
I tillegg er noen lukka bekkeløp lagt inn ut fra høydemodell og ortofoto i tilfeller der innløp og utløp er godt synlige i disse.

Dreneringslinjer
Dreneringslinjer er beregnede linjer som viser hvor vannet vil renne både ved normaltilstand og under flom.
Dreneringslinjene beregnes av Kartverket og data er tilgjengelige via blant annet Innlandsgis, men er mest for profesjonell bruk.
Største forskjellen mellom FKB-vann og beregnede dreneringslinjer er at FKB-vann inneholder elver og bekker der det normalt renner vann, mens dreneringslinjer også inneholder beregnede linjer for hvor vannet vil renne ved flom på plasser der det normalt ikke renner vann.
Det blir beregnet dreneringslinjer både ut fra situasjon med åpne og tette stikkrenner.
Det gir god oversikt over hvor vannet kan havne og gjøre skade ved flommer, og beregnede dreneringslinjer stemmer godt overens med kjente skadesteder fra tidligere flommer.

Videre planer
Vi kvalitetshever FKB-vann ut fra stikkrenner målt i sommer når feltsesongen er over.
Målsetning for videre forbedring av FKB-vann er å fortsette med innmåling av lukka bekkeløp under dyrka mark når vi har tid, og/eller innlegging i kartet ut fra høydemodell, ortofoto og lokalkunnskap.
Det kan etter hvert bli målt inn stikkrenner i noen få veger til.
Kartverket beregner etter hvert nye dreneringslinjer ut fra forbedrede og nye datasett.