Viktig melding!

Hvordan tenker vi når vi driver smittesporing, ber folk teste seg og setter folk i karantene og isolasjon?

CDC, Alissa Eckert (CDC er Centre for Disease Control I Atlanta, USA)

Koronaviruset (SARS-CoV-2) gir opphav til koronavirussykdom (covid-19) og forårsaker luftveisinfeksjon av ulik alvorlighetsgrad. Sykdomsforløpet kan variere fra person til person, og de fleste får lette symptomer med sår hals, hoste, hodepine, muskelstivhet, magesmerter, diaré og/eller nedsatt smak- og luktesans, men noen utvikler dessverre et mer alvorlig sykdomsforløp med stigende feber, forverring av hoste og tungpustethet som kan resultere i sykehusinnleggelse, intensivbehandling og død.

Koronavirus smitter på samme måte som forkjølelse og influensa ved at virus overføres fra luftveiene hos en syk til luftveiene eller slimhinnene i øyne, nese eller munn hos en frisk gjennom luften, såkalt dråpesmitte, eller ved kontaktsmitte (håndhilsning, klemming, berøring av kontaktflater o.l.).

Smittesporing er helt nødvendig for å bryte smittekjeden og stoppe videre spredning av smitte. Alle med symptomer på covid-19 bør testes, og personer som får påvist covid-19 skal isoleres. Nærkontakter til personer som er bekreftet smittet med koronavirus skal identifiseres, og settes i karantene i 10 døgn etter siste eksponering. Med nærkontakter forstår vi alle som bor i samme husstand, personer som har hatt direkte fysisk kontakt og personer som har oppholdt seg på mindre en 2 meters avstand i mer enn 15 minutter med en som er bekreftet syk med koronavirussykdom.

En person som er smittet med koronavirus er mest smittsom de første dagene med symptomer, men er smittsom 1-2 dager før han eller hun utvikler symptomer, og dette er grunnen til at vi kartlegger alle nærkontakter 48 timer før de første symptomene og frem til den smittede blir satt i isolasjon.

Personer som er i karantene kan omgås de de bor sammen med, men må unngå besøk, og kan ikke gå på skole eller jobb. Dersom de utvikler symptomer som gir mistanke om covid-19 skal de isoleres frem til svar på koronatest foreligger. Isolering er langt strengere enn karantene, og innebærer at den smittede skal oppholde seg på eget rom og hvis mulig benytte eget bad, kjøkken og inngang.

Det tar i gjennomsnitt 5-6 dager fra en er smittet til sykdommen gir symptomer, og dette er grunnen til at nærkontakter til en som er bekreftet smittet med koronavirus blir oppfordret til å teste seg mellom dag 3 og 7 (gjerne på dag 5) etter eksponering, da for tidlig testing vil kunne gi negativ test hos en som noen dager senere viser seg å være positiv. Dette kan i sin tur føre til at nærkontakter ikke blir satt i karantene, fordi personen er testet for tidlig, og at disse igjen smitter andre fordi vi ikke klarer å bryte smittekjeden. Inkubasjonstiden er også forklaringen på at husstandsmedlemmer til nærkontakter ikke trenger å være i karantene og at det ikke er hensiktsmessig å teste disse for tidlig og før eventuelt den som er i karantene tester positivt.

Det er viktig for meg å understreke at det er en grunn for at smittesporingen blir gjennomført slik den gjør, og kommunens innbyggere skal kunne stole på at smittesporingen er solid faglig forankret og at de tiltakene vi til enhver tid iverksetter står i forhold til smittesituasjonen i kommunen.

Tusen takk for at dere holder avstand, vasker hender, begrenser antall nærkontakter og tester dere når dere får symptomer.

Ringebu, 12.12.2020

Per Ove Hagestuen