Viktig melding!

Flåteanløp av elektriske farkoster

Elbil-flåten i november 2017Den nye leasingbilavtalen Ringebu kommune inngikk i høst medførte et skikkelig "grønt skifte".

Alle de 13 personbilene hjemmetjenesten, helsetjenesten og barnevernet disponerer ble da ladbare kjøretøyer.  Dette bilhistoriske øyeblikk  for kommunen ble markert ved å samle alle bilene utenfor historiske Kaupanger i forrige uke.

Denne utviklingen som medfører et markant lavere utslipp er veldig gledelig, og absolutt i tråd med den store miljøfyrtårnsatsingen til kommunen, der utslipp fra transport er et av de mest sentrale fokusområder for alle de 15 kommunale virksomhetene.

Det blir veldig interessant å se hvor mye kommunens "klimafotavtrykk" minskes som følge av dette.

Vi vet fra kommunens energi-og klimaplan at transport står for omlag 40% av klimautslippet i kommunen, så overgang til mer klimavennlig transport er et viktig bidrag, og der flest mulig må bidra.

Kommunen regner med at CO2 utslippet pga overgangen til disse ladbare biler vil reduseres med ca 14 tonn årlig.

Det er samtidig blitt montert i alt 12 stk 22kW 400V semihurtigladere ved hjemmetjenestens carporter ved Linåkertunet og Ringebu eldresenter, og 2 til vil komme opp ved Helsesenteret om få dager.

Kommunen søkte Miljødirektoratet om "Klimasats"-tilskudd til disse laderne, og fikk kr 160.000. I tillegg bevilget kommunestyret kr 200.000, for at de nye bilene skal kunne lades på en rask, framtidsrettet og trygg måte.

Slideshow : Elbil