Ringebu kommune får tidvis henvendelser om at det oppleves høy fart i boligområder. Andre henvendelser går på ønske om fjerning av etablerte fartsdempende tiltak pga. slitasje på kjøretøy, vintervedlikehold og støy. Det er derfor greit å skrive litt om hvordan fartsdempende tiltak vurderes, og hvordan det kan søkes om slike tiltak.
Fartshumper er oftest det mest aktuelle tiltaket for å senke fart på veien med fartsgrense på 50 km/t eller mindre. Det er aktuelt steder der minst 15 % av trafikken overskrider fartsgrensen med minste 5 km/t. Det må også være egnede veistrekninger der avstand til kryss, bussruter, stigningsgrad og avrenning mm. avgjør hvor og hvordan det kan etableres fartshumper. Tiltak er ikke beregnet for å regulere at enkelte trafikanter bryter veiloven.
På strekninger som det er meldt inn bekymringer for høy fart siste årene har vi nå satt i gang med trafikkmengdemåling for å ha konkrete tall på trafikkmengde, andelen tyngre kjøretøy og hastighet. Registreringen skjer da over minst 2-3 uker og registrerer alle passeringer. Vi bruker samme system som Statens vegvesen og fylkeskommunen for trafikktellingen. Passeringene er anonyme og ikke sporbare
Resultatene fra trafikktelling i Høystadvegen viser at svært få trafikanter holder hastighet over fartsgrensen., og de aller fleste er godt under. 85 % av trafikantene holder en hastighet under 45 km/t. Gjennomsnittshastigheten er 39 km/t.
Minner om at feil ved kommunale veier, vann og avløp kan meldes inn på innbyggerdialog. Vi ber om at en undersøker hvem som eier veistrekningen først, dette kan gjøres på kommunekart der kommunale veier ligger som eget kartlag. Anmodning om fartsreduserende tiltak bør helst fremmes av velforreninger/grendelag .