Vakttelefon er for kommunalt ledningsanlegg. Viser det seg at det er en privat stikkledning som er frossen og ikke det kommunale anlegget, blir uttrykningen gebyrlagt (i henhold til gebyrregulativ - vann og avløp).
Før vakttelefonen kontaktes, gå gjennom disse punktene:
- Har du sjekket at alle stoppekraner er oppe? (før og etter vannmåler, og utendørs)
- Har du aquastop/waterguard? (slår ut ved fuktighet og stopper vannet - må være montert korrekt). Sjekk om denne har slått ut. Gjelder særlig nyere hytter og boliger.
- Har du på tining (varmekabel/elvestadledning)? Bør stå på minst en halv time, gjerne 1,5 timer før du tar kontakt. Sjekk tappepunkt nærmest vanninntak.
- Har naboene vann? Er det kun du som mangler vann er det trolig på stikkledning*. Dobbeltsjekk punktene over. Er det flere naboer som mangler vann og etter å ha gått gjennom overnevnte punkt, kan det være hovedledningen - ring vakttelefon.
- Stikkledninger er hus/hytteeiers ansvar fra og med anboring (tilkobling) på hovedvannledning og inn i huset. Er problemene kun på denne eller innomhus - kontakt rørlegger eller eventuell privat vaktmestertjeneste.
*stikkledning - din private vannledning fra husvegg til hovedvannledning.
Vakttelefon veg, vann og avløp (VVAR) - betjent i helger, helligdager og høytider: tlf 40 02 83 33
Frem til påske også betjent mellom kl. 15-07 på hverdager.