Viktig melding!

Ekstraordinær vakt VVAR

På grunn av stor pågang særlig angående frossent vann, er nå vakttelefon for vann- og avløpstjenesten betjent på kveldstid i ukedagene. Vanlig vakt er i helger og helligdager. Ekstraordinær vakttelefon er tilgjengelig til og med påskeferien. 

Vakttelefon er for kommunalt ledningsanlegg. Viser det seg at det er en privat stikkledning som er frossen og ikke det kommunale anlegget, blir uttrykningen gebyrlagt (i henhold til gebyrregulativ - vann og avløp). 

Før vakttelefonen kontaktes, gå gjennom disse punktene: 

  • Har du sjekket at alle stoppekraner er oppe? (før og etter vannmåler, og utendørs)
  • Har du aquastop/waterguard? (slår ut ved fuktighet og stopper vannet - må være montert korrekt). Sjekk om denne har slått ut. Gjelder særlig nyere hytter og boliger. 
  • Har du på tining (varmekabel/elvestadledning)? Bør stå på minst en halv time, gjerne 1,5 timer før du tar kontakt. Sjekk tappepunkt nærmest vanninntak. 
  • Har naboene vann? Er det kun du som mangler vann er det trolig på stikkledning*. Dobbeltsjekk punktene over. Er det flere naboer som mangler vann og etter å ha gått gjennom overnevnte punkt, kan det være hovedledningen - ring vakttelefon. 
  • Stikkledninger er hus/hytteeiers ansvar fra og med anboring (tilkobling) på hovedvannledning og inn i huset. Er problemene kun på denne eller innomhus - kontakt rørlegger eller eventuell privat vaktmestertjeneste.

*stikkledning - din private vannledning fra husvegg til hovedvannledning. 

Vakttelefon veg, vann og avløp (VVAR) - betjent i helger, helligdager og høytider: tlf 40 02 83 33
Frem til påske også betjent mellom kl. 15-07 på hverdager.