Viktig melding!

Digital skoletime om sikkerhetspolitisk situasjon

Kronprinsparet ønsket seg at barn og unge skulle få gavene i anledning kronprinsparets 50 års-markering. Gaven fra Statsforvalteren i Innlandet er en digital skoletime til videregående skoler og ungdomsskoler i Innlandet om trygghet, beredskap og sikker informasjon, som er laget av og for ungdommer fra Innlandet.

Unge rådgivere hos Statsforvalteren i Innlandet lager digital skoletime sammen med utenriksministeren (27. september 2023) - Klikk for stort bildeAgnes Vestad, Yorkabed Kidane, Vårin Dagsgard-Marstein, Maria Svensson, tidligere utenriksminister Anniken Huitfeldt og Statsforvalter Knut Storberget. Lisbeth B. Huse

 

Hvordan påvirker klimakrise, pandemi og ufreden i Europa livet til de unge og hva slags informasjon kan de stole på? Hva gjør myndighetene for å holde folket og landet vårt trygge og hvordan kan ungdom bidra til dette? Det er spørsmål som blir tatt opp i den digitale skoletimen der tidligere utenriksminister Anniken Huitfeldt og statsforvalter Knut Storberget deltar i panelsamtale med Statsforvalterens barne- og ungepanel.

Statsforvalteren i Innlandet har både et barn- og ungepanel og et beredskapsråd for barn og unge. Disse panelene er gode rådgivere og har en viktig stemme som Statsforvalteren vil ha frem i offentligheten. De har hatt innspill til en rekke saker, for eksempel pandemi, skole, barnevern, klima, miljø, matproduksjon og nå følgene av krigen. Med krig, pandemi og klimakrise ønsket ungdommene en panelsamtale rundt tema sikkerhetspolitikk, formidlet til ungdom med hovedmål om å opplyse, skape refleksjon og skape engasjement rundt tema.

Skoletimen ble produsert av studenter ved Den Norske TV-skolen ved Høyskolen i Innlandet i deres studio på Storhove på Lillehammer. Et team på over 30 personer har vært involvert i det som har blitt en profesjonell produksjon – med mening. 

Den digitale skoletimen berører opplæringens verdigrunnlag, spesielt med søkelys på 1.3 - kritisk tenkning og etisk bevissthet og 1.4- engasjement og utforskning. I en tid hvor informasjonsflyten kan virke sensasjonspreget og ungdommen opplever en utrygg sikkerhetspolitisk situasjon, kan dette være en time som kan invitere inn til både kritisk tenkning og sette søkelys på det ungdommen er opptatt av. Den digitale skoletimen kan egne seg både i samfunnsfag, historie og norsk. Timen berører kjerneelementene som demokratiforståelse, deltakelse og samfunnskritisk tenking og sammenhenger. Med den digitale skoletimen har lærere og elever en god mulighet til å reflektere rundt den sikkerhetspolitiske situasjonen og håndtering av informasjon.

Her kan du se den digitale skoletimen på Youtube

Lenker:
Web-sak på Statsforvalteren i Innlandet sin hjemmeside
Sikre kilder
Barn- og ungepanelet
Nytt beredskapsråd for barn og unge