Viktig melding!

Covid-19, gradvis åpning av samfunnet og tiden fremover

CDC, Alissa Eckert (CDC er Centre for Disease Control I Atlanta, USA)

Norge har valgt en strategi der det overordnede målet er å holde sykdomsbyrden av epidemien så lav som mulig samtidig som uheldige ringvirkninger og kostnader av smitteverntiltakene minimaliseres. For å oppnå dette må tiltakene justeres i takt med utviklingen av epidemien.

De strenge tiltakene som har vært iverksatt med nedstenging av barnehager, skoler og virksomheter med én-til-én-kontakt, samt begrensninger i reisevirksomhet og forbud mot arrangementer og sammenkomster, har bidratt til at helsetjenesten har fått bedre tid til å forberede seg på å håndtere det store antallet pasienter med covid-19 som vil komme i tiden fremover når samfunnet gradvis åpnes opp igjen og de kontaktreduserende tiltakene trappes ned.

Vi må være forberedt på at epidemien vil vare lenge. Det er ikke realistisk å tro at vi klarer å eliminere risikoen for koronavirussykdom (covid-19), men smitteverntiltakene skal bidra til å redusere risikoen. I de neste månedene vil vi se en mer målrettet testing, og vi må opprettholde og styrke tiltakene for å beskytte våre eldre, særlig de som bor på institusjon og de som mottar hjemmesykepleie. På lengre sikt er det bare immunitet i befolkningen (naturlig eller etter vaksinasjon), eller et effektivt legemiddel, som kan sørge for at epidemien ikke lenger vil være et folkehelseproblem.

Mange vil bli syke det neste året, noen av disse alvorlig, og en fortsatt frivillig oppslutning om igangsatte smitteverntiltak er helt avgjørende for å holde epidemien under kontroll. Vi må ikke falle for fristelsen til å tro at dette er over nå, for vi har bare sett begynnelsen, og vi må fortsette å vaske hender, holde avstand, unngå unødvendige fritidsreiser og holde oss hjemme fra barnehage, skole, arbeid og fritidsaktiviteter når vi har luftveissymptomer og føler oss syke.

Lykke til! Alt blir bra!

Per Ove Hagestuen